И Балаам вдигна очи и видя, че Израил се е разположил в лагера според племената им, и духът на Господа беше върху него. „Колко са красиви твоите шатри, Якове, твоите скинии, Израилю!”(Числа 24:2-5)
В началото на книгата Числа се говори за семейството. Когато се преброява народа на Израел, значимата единица на идентичност е семейството.
И наистина, това семейно единство, това съжителство според техните племена в техните шатри привлича Балаам. Еврейските мъдреци отбелязват, че това, което Балаам действително е видял в лагера на Израел, е невероятното чувство за скромност и уважение към личния живот на другите. Входовете на палатките били поставени по такъв начин, че да не са изправени пред входовете на съседните палатки, което позволява на всяко семейство максимална степен на неприкосновеност. И всяка палатка принадлежала на семейство, защото в семейството да има святост.
Не е било лесно за милиони хора да живеят в такива близко разположени помещения и във временни жилища толкова много години. Въпреки, че в книгата Числа има много разкази за народа, който пита или предизвиква Бог, за липсите им и т.н., няма нито един разказ за семеен конфликт или съседска караница. И макар да можем да предположим, че е имало такива, то очевидно не е било значимо, иначе би било споменато.
Вместо това имаме изявлениета на Балаам за красотата на шатрите на Израил.
Като външен човек Балаам е привлечен от тази идея за хармония на семейството в контекста на националното единство. Това била идея, която е била чужда на ханаанските народи по онова време, култура, която е била пронизана от езически ценности и жертвоприношения на деца.
Интересно е, че е нямало никакви признаци, че децата на Израел са знаели за опита на Балаам да прокълне Израел и неговата последваща благословия към тях, защото е нямало взаимодействие между Балаам и децата на Израел в никоя част от историята. Балаам стоял на планините на Моав и виждал новия народ отдалеч без този народ да съзнавал това. И това, което виждал, е било благословия.
Евреите често са загрижени за това как ги виждат светът. Еврейските традиции и вяра са различни от другите и те са склонни да се страхуват от лошите помисли на онези, които ги гледат от далеч. Но Балаам ги научи важен урок - ако останат верни на ценностите, които са наследили от техните предци, те винаги ще бъдат благословени. Защото дори онези, които биха ги проклинали, няма да имат друг избор, освен да ги благословят.
И Балаам повторил обещанието на Бог към Авраам: „ Благословен, който те благославя! И проклет, който те проклина! ” (24:9).
Шабат Шалом
ЗА ЖЕНИТЕ - СТИХОВЕ, ПЕСНИ, ВИД...
КАК МОЖЕ ДА СЕ ПРОМЕНИ МОДЕЛА ЗА УПРАВЛЕ...
И още - Йоан 5:46-47 Защото, ако вярвахте Моисея, повярвали бихте и Мене; понеже той за Мене писа. Но ако не вярвате неговите писания, как ще повярвате Моите думи?
Така, че Словото, Исус, ясно ни казват, че цялата Библия е валидна и е за всички, за християни и за юдеи, от първата дума до последната. Няма една част за едните, друга част за другите. Исус го казва, не аз.
Конкретно, за израза, за който питаш – Исус пророкува разрушаването на Йерусалим от римляните и последвалото изгнаничество.
Тука отново да се допитаме до пророците, многобройни текстове има, аз избрах за тебе тези. Най-добре е да прочетеш целите глави, не само откъсите, защото това може да те подведе.
Амос 9 ….. в оня ден ще въздигна падналата Давидова скиния, и ще заградя проломите й; ще въздигна развалините й, и ще я съградя пак както в древните дни….. и аз ще върна от плен людете Си Израиля; те ще съградят запустелите градове и ще ги населят…… и те няма вече да се изтръгнат от земята, която им дадох….
Йеремия 31….. слушайте, народи, словото Господно, и известете в далечните острови, казвайки: Който разпръсна Израиля, Той ще го събере…и те ще дойдат, и ще пеят върху височината на Сион…… и както бдях над тях, за да изкоренявам, да събарям, да съсипвам, да погубвам и да наскърбявам, така ще бдя над тях, за да градя и да насаждам, казва Господ….. ето, идат дни, казва Господ, когато ще направя с Израилевия дом и с Юдовия дом Нов завет….
Исая
61 - ….да проглася годината на благоволението Господно, и деня на въздаянието от нашия Бог..да наредя за наскърбените в Сион, да им дам венец вместо пепел, миро на радост вместо плач, облекло на хваление вместо унил дух; за да се наричат дървета на правда насадени от Господа, за да се прослави Той..и ще се съградят отдавна запустелите места, ще се издигнат досегашните развалини. и ще се обновяват пустите градове, опустошени от много родове.…вместо срама си ще получите двойно, и вместо посрамянето си те ще се радват в наследството си…
62 - …заради Сион няма да млъкна, и заради Ерусалим няма да престана, догдето не се яви правдата му като сияние, и спасението му като запалено светило. народите ще видят правдата ти, и всичките царе славата ти….ще бъдеш тъй също славен венец в ръката Господна, дори царска корона на дланта на твоя Бог…няма вече да се наричаш оставен, нито ще се нарича вече земята ти пуста; но ще се наричаш благоволение Мое е в него…ето, Господ прогласи до краищата на земята, като каза: речете на Сионовата дъщеря: ето, Спасителят ти иде; ето наградата Му е с Него, и въздаянието Му пред Него. и ще ги наричат свет народ, изкупените от Господа; и ти ще се наричаш издирен, Град неоставен.
66 - ще доведат всичките ви братя от всичките народи за принос Господу, - на коне, на колесници и на носилки, на мъски и на бързи камили, - към светия Ми хълм, Ерусалим, казва Господ, както израилтяните донасят принос В чист съд в дома Господен….защото, както новото небе и новата земя, които Аз ще направя, ще пребъдат пред Мене, казва Господ, така ще пребъде родът ви и името ви. и от новолуние до новолуние, и от събота до събота, ще дохожда всяка твар да се покланя пред Мене, казва Господ.